ŁADOWANIE

Type to search

Ekologia

Samochody marki Tesla – Firma, która zmienia świat

Biały samochód marki Tesla

O ekologi albo się głośno mówi, albo po cichu o nią walczy. Elon Musk wybrał tą drugą opcje i dzięki temu dziś możemy cieszyć się z istnienia firmy Tesla, która definiuje motoryzacje od nowa. Czym się dokładnie zajmuje i jakie są jej sukcesy?

Nieco o ekologii

Zasoby naszej planety prędzej czy później się wyczerpią. Wie o tym każdy, nawet najmniejszy mieszkaniec ziemi. Jednocześnie za tą wiedzą niewiele jest robione, aby od złóż kopalnych od uzależnić naszą cywilizację. Właściwie każda jej gałąź ściśle wiąże się ze wszystkim co wydobywane jest z pod ziemi.

Najbardziej jaskrawym przykładem tego przywiązania jest rynek motoryzacyjny, który od ponad 100 lat opiera się na technologi spalania paliwa w silniku. Od wielu lat trwa dyskusja o nowym napędzie, jednak to firma Tesla, całkowicie prywatna i bez większego wsparcia finansowego, wypuściła na rynek pojazd, który zaczął przecierać szlaki innemu napędowi niż spalinowemu.

Trudne początki elektrycznych samochodów Tesla

Główne nadzieje położone zostały w napęd elektryczny, który zamiast ropy naftowej miał opierać się na energii z gniazdka lub też z paneli fotowoltaicznych zamontowanych na dachu auta.
Niestety wszelkie próby zbudowania auta z takim napędem napotykały bardzo poważne problemu natury użytkowej. Chodziło o zasięg i czas ładowania pojazdu. Nie dość, że produkowane pojazdy były w stanie przejechać zaledwie kilkadziesiąt kilometrów, to w dodatku ich czas ładowania wynosił nawet kilkanaście godzin. Oznaczało to, że dystans 500 km nie byłby pokonywany w ciągu kilku godzin, a kilku dni.

Wszystko zmieniło się wraz pojawieniem się Tesli Roadster. Modelu auta elektrycznego zbudowanego na bazie Lotusa Elise, co już było ogromnym zaskoczeniem, ponieważ prezentowane do tej pory pojazdy elektryczne były powolne i nudne.

Tesla Roadster posiadała zasięg około 350 kilometrów, a czas ładowania pełnego akumulatora oscylował w okolicach 8 godzin. Nie to jednak wywołało największe poruszenie w branży. Szokiem były możliwości Tesli, która rozpędzała się do pierwszej setki już w około 4 sekundy. Spowodowało to ogromny napływ zamówień i dalszy rozwój firmy, która bardzo szybko poszerzyła swoją ofertę o kolejne modele.

Sprzedawane modele marki Tesla

Kolejnym w ofercie modelem, który został zaprezentowały po zakończeniu produkcji Roadstera, była Tesla S. Auto zostało zaprojektowane w całości i od podstaw przez Tesle, a rynek docelowy stanowić mieli klienci z klasy średniej i wyższej. Ten luksusowy sedan posiadał wszystko to, co powinien posiadać nowoczesny samochód. Dużo miejsca dla pasażerów, bardzo duży bagażnik i wiele codziennych udogodnień. Jednak to nie litraż bagażnika był w nim imponujący, a jego napęd.

W pełni elektryczny silnik osiągał moc nawet do 760 KM w najmocniejszej wersji, auto posiadało napęd na cztery koła i przyśpieszenie około 2,8 sekundy do 100 kilometrów. Były to osiągi zbliżone od bolidów F1. Nie zapomniano przy tym o zasięgu, który sięgał już prawie 500 kilometrów Czyniło to model S pełnoprawnym samochodem klasy wyższej.
Po ogromnym sukcesie modelu S przyszedł czas na model X. Był to Crossover, który rozwijał wszystko co najlepsze w modelu S. Pomimo znacznego zwiększenia się masy i objętości auta, jego możliwości pozostały właściwie bez zmian.

Jedyną wadą dla potencjalnego kupca Tesli była cena tych aut, która często równała się modelom aut sportowych. Z tego powodu kolejnym wprowadzonym na rynek modelem stała się Tesla 3, czyli znacznie prostsza i tańsza odmiana wcześniej dostępnych modeli. Jednak nadal posiadająca możliwości znacznie przekraczające przeciętne auta spalinowe.

Innowacje firmy

Samochody marki tesla trudno jest nazwać zwykłymi maszynami. Wszystko za sprawą dodatkowym możliwości, których ciężko jest szukać w jakichkolwiek innych pojazdach. Tesla jako pierwsza do swoich pojazdów zaimplementowała asystenta pasa ruchu lub chociażby auto pilota. Po włączeniu tej funkcji samochód przechodzi w tryb automatyczny i samodzielnie trzyma się drogi.

Dodatkowo należy zwrócić uwagę na niecodzienny sposób dystrybucji aut, który odszedł od modelu fabryka – dealer- konsument. Auta sprzedawane są głównie przez internet, a odbiór pojazdu możliwy jest w fabryce firmy w Kalifornii, lub też poprzez dostawę pod wskazany adres.

Leave a Comment