• Home »
  • EkoBud »
  • Trwają badania nad bateriami jako źródłem energii dla budynków

Trwają badania nad bateriami jako źródłem energii dla budynków

HITACHI, MITSUBISHI MOTORS I ENGIE badają jak korzystać z samochodowych baterii elektrycznych jako źródła przechowywania energii w budynkach biurowych.

Trwają badania nad bateriami jako źródłem energii dla budynków

 

Projekt uruchomiono w Holandii w celu wspierania rozwoju neutralnych energetycznie budynków biurowych.

Firmy Hitachi Europe Ltd., Mitsubishi Motors i ENGIE zademonstrowały pionierski projekt, którego celem jest zbadanie możliwości wykorzystania pojazdów elektrycznych do przechowywania energii w budynkach biurowych. W ramach pokazu konsorcjum połączyło pojazd elektryczny z biurowcem ENGIE w Zaandam za pomocą innowacyjnej stacji ładowania V2X.

V2X firmy Hitachi jest pierwszym tego typu urządzeniem, które może nie tylko ładować samochód elektryczny, ale również odprowadzać energię z powrotem do budynku lub sieci energetycznej, z uwzględnieniem różnych wartości mocy, w tym kW, ΔkW, kWh i VAR. Co więcej, istnieje możliwość podłączenia paneli słonecznych bezpośrednio do stacji ładowania, co pozwala na znacznie wydajniejsze zasilanie budynków.

Budynki i transport odpowiadają za około 75% całkowitej emisji CO2, dlatego technologia V2B („vehicle to building”) może odegrać kluczową rolę w zmniejszeniu emisji dwutlenku węgla na świecie, umożliwiając firmom obniżenie kosztów zużycia energii.

Mitsubishi Motors, ENGIE i Hitachi, łącząc odpowiednią technologię, uważają, że innowacyjna stacja ładowania pojazdów (V2B) może prowadzić do bardziej inteligentnych i wydajnych systemów zarządzania energią w budynkach.

Stacja jest podłączona do źródła zasilania w budynku, i kiedy budynek generuje więcej energii niż potrzebuje, nadmiar jest przechowywany w akumulatorze samochodu elektrycznego. Kiedy jest to konieczne energia może być odprowadzana z powrotem do sieci. Akumulator samochodowy pełni funkcję zarówno źródła energii, jak i zasilania awaryjnego.

Firmy będą rozwijać współpracę w następujących obszarach:

* Hitachi dostarczy swoją stację ładowania V2X, która umożliwia dwukierunkowe przesyłanie energii pomiędzy akumulatorem samochodu a budynkiem lub siecią energetyczną. Dostarczy również technologię, umożliwiającą integrację energii między pojazdem a budynkiem, a także pojazdu z siecią elektryczną.

* ENGIE stworzy inteligentny budynek, łącząc baterię w samochodzie elektrycznym za pomocą ładowarki V2X z systemem zasilania budynku i integrując go z panelami słonecznymi lub innymi odnawialnymi źródłami energii.

* Mitsubishi Motors dostarczy model Outlander PHEV jako centrum magazynowania energii i źródło zaopatrzenia budynku w energię odnawialną.

„Współpraca pojazdów elektrycznych z OZE”

W kolejnym etapie projektu konsorcjum przetestuje, w jaki sposób pojazdy elektryczne, energia odnawialna i systemy zarządzania energią w budynkach mogą ze sobą współpracować. Ma to doprowadzić do rozwoju inteligentnych i wydajniejszych mikrosystemów, które mogą wchodzić w interakcje z systemami zarządzania energią budynku (BEMS). Wykorzystanie energii w możliwie najmądrzejszy sposób zmniejsza emisję CO2 i obniża koszty działania firmy.

Podkreślając korzyści wynikające z wdrażania cyfrowych technologii energetycznych, Ram Ramachander, Dyrektor Działu Cyfryzacji w Hitachi Europe, powiedział: „Ten projekt pokazuje, w jaki sposób nasz projekt Internet of Things i cyfrowe możliwości mogą pomóc klientom w budowaniu neutralnych budynków, zwiększając ich efektywność energetyczną i obniżając koszty, poprzez optymalizację infrastruktury ładowania EV. Nasza technologia może również pomóc w tworzeniu nowych projektów biznesowych w całym łańcuchu pozyskiwania energii odnawialnej, w tym w technologii przyłączania pojazdów do sieci, co zapewnia większą elastyczność przy dystrybucji energii ”.

Potęga technologii magazynowania energii

Komentując ambitny program, Hans Boot, Dyrektor Operacyjny w ENGIE Services Netherlands, stwierdził: „Ten projekt stanowi potężną demonstrację tego, jak efektywna może być technologia magazynowania energii. To nie jest inteligentne ładowanie, jakie znamy. Jest to w zasadzie pierwsza prawdziwa »ładowarka inteligentnej sieci«. Mamy nadzieję, że zaczniemy instalować ten system w firmach, które chcą wykonać kolejny krok w kierunku osiągnięcia swojej neutralności energetycznej.”

Komentując rosnącą rolę pojazdów elektrycznych w rozwoju inteligentnych miast, Vincent Cobee, wiceprezes Mitsubishi Motors ds. spraw korporacyjnych dodał: „Ten pokaz pomoże dostarczyć nowe rozwiązania energetyczne dla niskoemisyjnych, energooszczędnych inteligentnych budynków. Naszym celem jest wykazanie, że pojazdy EV i PHEV mogą być istotnym składnikiem systemu energii miejskiej w przyszłości.”

Odnawialni.com.pl,
Źródło i fot.:infoWire


Czytaj także:
Magazynowanie i transport ciepła na nowo: znamy zwycięzców Laboratorium Innowacji
Firmy szukają nowych sposobów na oszczędzanie energii